2014 05 09 vrijdag, onze 22e dag - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Wim Zwieten - WaarBenJij.nu 2014 05 09 vrijdag, onze 22e dag - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Wim Zwieten - WaarBenJij.nu

2014 05 09 vrijdag, onze 22e dag

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

09 Mei 2014 | Spanje, Puente la Reina

Hoera, vandaag kan ik uitslapen tot half acht. Peter vertelt om zeven uur dat het over een half uur half acht zal zijn. Ik was toch al wakker en kruip langszaam uit mijn met veren omgeven concon.
Het is 's nachts heerlijk weer geweest en we hebben alle twee lekker geslapen. Als we opstaan is het bewolkt en mijn wasje is nog niet droog.
Alles inpakken en ontbijten en om negen uur stappen we op de fiets van Espinal richting Erro.
Als we even op weg zijn, dan kruipen, als mieren uit hun hol, overal de wandelende Camino- gangers tevoorschijn en lopen in een nu nog onderbroken sliert over het wandelpad van de Pelgrimsroute. De fietsroute volgt deze weg een stukje, daarna verdwijnen ze uit ons gezichtveld.
Bij Erro nemen we, op advies van een Duits sprekende Italiaan, die we op de camping hebben ontmoet, de route langs de rivier de Erro. Het is een langszame afdaling door een prachtig landschap langs plaatsjes met de mooie namen als Urniza, Zalba en de wind in de rug en bijna geen verkeer! Bij Urroz-Villa staan we te zoeken naar de route die we moeten volgen, als er plotseling een camper toeterend aan komt rijden. Het zijn (dat weten we nu: Ben en Geesje van der Vegt), die naast ons op de camping in St.Jean-Pied-de-Port stonden.
Ah, koffie!!! en direct gaat Geesje heerlijke koffie zetten. Lekkere stoelen worden tevoorschijn gehaald. De route wordt doorgenomen en drie kwartier later vertrekken we weer, vrolijk zwaaien we elkaar uit en na een paar kilometer komen ze toeterend en zwaaiend voorbij.
We gaan als een speer met nog steeds de wind in de rug en alsmaar langszaam afdalen.
Artaiz, Zabalceta, Olcoz - wat wel lastig is dat we op deze hele route geen enkele winkel zijn tegengekomen en we zijn dan ook blij dat we een benzinestation zien waar we brood en beleg kunnen kopen. Ste Maria de Eunate en Puente-la-Reina - onze eindbestemming van vandaag. Om kwart over twee zijn we op de camping anex pelgrimalbergue. Een mooi nieuw gebouw waar veel wandelaars overnachten. Wij kiezen er toch voor om in ons tentje te slapen in plaats van met meerdere personen op een slaapkamer.
We drinken heerlijke Heineken pilsen, kletsen wat met andere gasten en besluiten om nog even naar het dorpje te gaan.

We eten in de Albergue een eenvoudige doch voedzame maaltijd. We spreken met twee Italianen aan onze tafel, die net als wij gebrekkig frans spreken. Toch wordt het een bijzonder gesprek waarin de een Italiaan vertelt dat hij gescheiden is en dit op deze manier probeert te verwerken. Ik beloof hem dat wij in Santiago een kaarsje voor hem zullen opsteken.
Als ik dat zeg geeft hij mij een high five. Grappig!

Ook hebben we besloten dat we weer om zeven uur zullen opstaan om, voordat het erg warm wordt, al een stuk gefietst te hebben. We willen ons gemiddelde per dag weer wat opschroeven om nog even tijd te hebben in Compostella.

Gereden: 73,2 kilometer, op het zadel 3 uur en 28 minuten, gemiddeld 21 kilometer, maximum snelheid 54,3 kilometer.

• 09 Mei 2014 - 21:30

Ingrid T:

Wat heerlijk om te lezen weer, dat jullie goed weer hebben en aardige mensen ontmoeten.
    Ook eennlangzame afdaling lijkt mij mooier en veiliger, dan zo' n hele snelle.
    Nu kun je ook meer om je heen kijken.
    Genieten, mannen!

• 09 Mei 2014 - 21:55

Harm En Marjan:

Wat leuk om te lezen dat jullie zoveel verschillende mensen ontmoeten. Bijzondere mensen en allemaal met hun eigen verhaal. Wel lekker dat alles zo voorspoedig gaat en jullie straks nog tijd hebben in Santiago de Compostella. Morgen weer een fijne dag en hopelijk niet al te warm.

• 09 Mei 2014 - 22:02

Klaas Pieter Kaars:

Hallo Wim en Peter. Het gaat heel snel bij jullie. Maar hier volgt een dienst mededeling. Bij kaart 9 na Logrono, na het stuwmeer bij een parkeerplaats moet je meteen linksaf. Je ziet dit pad snel over het hoofd. Het ziet er uit als een wandelpad maar daar loopt de route. Niet doorrijden tot de T splitsing. Staan jullie nu op die camping met dat hele steile pad? Veel succes. Klaas en Ineke

• 09 Mei 2014 - 22:24

Tiny:

Ook wij vermaken ons prima, vanavond heerlijk uit eten geweest en natuurlijk veel over jullie reis gesproken en over jullie zeker wel jeukende oren gehad.
    Wat is het dan ook weer leuk om jullie verhaal van de dag nog even te lezen
    Succes morgen weer xxx

• 10 Mei 2014 - 00:22

Trudy:

Wat een mooi verslag, leuke ontmoetingen met allerlei mensen en nationaliteiten.
    Petje af voor jullie doorzettingsvermogen bergje op en af.
    Morgen weer genieten van het avontuur.

• 10 Mei 2014 - 16:34

Reinier En Tanny:

Hoi stoere mannen,we genieten elke dag van jullie belevenissen of we zelf op de fiets zitten.Wat is St.Jean Pied de Port mooi he zijn we ook geweest,prachtig ook jullie foto,s maakt het zo mooi.
    Jullie zien af en toe behoorlijk af zeg,jullie zijn keien hoor veel plezier.
    Reinier houd het nog goed vol hoor en kijkt elke dag weer naar jullie belevenissen uit.liefs ons

• 10 Mei 2014 - 19:41

Stineke:

Hoi Mannen ,Goed hoor wat jullie meemaken op deze speciale fiets tocht, is wel bijzonder ,veel fiets plezier gewenst, en ik vraag me stiekem wel een beetje af hoe het met de billen gaat .
    groet en liefs van ons ,,Jaap en Stineke .