2014 05 04 zondag, onze 17e dag - Reisverslag uit Lectoure, Frankrijk van Wim Zwieten - WaarBenJij.nu 2014 05 04 zondag, onze 17e dag - Reisverslag uit Lectoure, Frankrijk van Wim Zwieten - WaarBenJij.nu

2014 05 04 zondag, onze 17e dag

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

05 Mei 2014 | Frankrijk, Lectoure

's Nachts was het om het vriespunt en best wel een beetje koud. Morgen ga ik eerst de donsjes in mij rugzak opkloppen, de donsjes uit het voeteinde komen dan misschien wat hoger, waardoor het bij koude wat confortabeller wordt.
Zeven uur opstaan, inpakken, wassen.
Mevrouw vraagt: Wo gehst du hin? Nach Santiago! Spater komt de heer des huizes (caravan) en vraagt of wij dit uit geloofsovertuiging doen! Eigenlijk niet, maar je maakt soms zulke bijzondere dingen mee dat je er wel wat van mee krijgt. Ik vertel het verhaal van de eerste paasdag over de man die een kaarsje aanstak voor iedereen.
De man raakt ontroert. Later komt hij vertellen dat straks naar de kerk gaat en voor ons een kaarsje zal aansteken, opdat we veilig in Compostella zullen aankomen.
Hoe bijzonder kunnen ontmoetingen zijn
Nadat we brood en chocolade en krentenbroodjes gehaald hebben, vertrekken we om kwart over acht en krijgen doordat we (uiteraard) verkeerd rijden onze eigen prachtige rondleiding door Cahors.
Les sept ponts, wat rijdt het heerlijk zo in de zon en nog een beetje fris. De hele dag zal de zon schijnen en het is super fietsweer - niet te warm, weinig tot geen wind en een groot gedeelte van de dag redelijk vlak. L' Hospitalet - klim van 4 kilometer van 4 - 6%. Kijk, daar draaien we onze hand al niet meer voor om, Castelnau Montratier- hier kunnen we nog inkopen doen voor de dag en drinken een lekker kopje koffie op het gezellige terras op het pleintje. Hier wordt net de markt afgebroken. Ook blijkt in dit plaatsje een prachtige Basiliek te staan, Vazerac, Lunel - geen klimmetje van betekenis maar een landschap dat weer veranderd het fietsen gaat heerlijk.
Moissac - hier rijden we een hele tijd op een jaagdpad langs een kanaal. Bij Malause verlaten we dit pad en steken het kanaal en de Garonne rivier over naar Auvillar en hier komt onze krachtsinspanning van de dag een klimmetje van 200 meter van gemiddeld 9% (ja, allebei gehaald!). Vanaf dit moment wordt het fietsen zwaarder en veranderd het landschap weer en wordt het behoorlijk heuvelachtig. Mansonville, Flamarens (stijging van 350 meter 10% (ja, weer allebei gehaald!) maar de batterijen raken nu ineens aardig leeg. Miradoux maar vlak voor we bij Lectoure zijn, kijken nog eens goed waar de camping ligt. Deze blijkt ver van de route te liggen en nog niet open te zijn. Oei, het was intussen rond halfzes en we hadden er bijna 115 kilometer opzitten.
In het boekje staat dat er in Barrachin een boerencamping is. We rijden nog geen vijf minuten als we de camping bereiken.
Wij slepen stoelen en een tafel bij onze tent en we zitten heerlijk in het zonnetje ons biertje te drinken. Peter maakt een heerlijke macaronni maaltijd en we zitten lekker naar muziek te luisteren van de MP-3 speler.
De douche is heerlijk, het toilet bijzonder (behang aan de muur!), maar schoon en je moet zelf kraantje open zetten om de spoelbak gevuld te krijgen.
's Nachts is het toch behoorlijk fris en wat extra kleding kan bij mij geen kwaad.

Gereden: 115 kilometer, 6 uur en 36 minuten op het zadel, gemiddeld 17,4 kilometer, maximum: 54 kilometer.

• 05 Mei 2014 - 09:25

Miranda:

Toppie mannen, blij dat het weer eindelijk mee zit. Succes met klimmetjes.
    Xxjes

• 05 Mei 2014 - 10:26

Tiny:

Volgens mij werkt het kaarsje al, wat een mooie dag
    Als 10% al geen moeite meer kost maken wij ons maar niet meer druk over al die bergen waar jullie over heen gaan straks
    Liefs tiny

• 05 Mei 2014 - 10:47

Harm En Marjan:

Fijn dat lekkere weer. Meteen weer over de 100km gereden. Super hoor.

• 05 Mei 2014 - 11:03

Ton En Annie:

Alweer over de 100 km gereden, respect mannen!!!!!!

• 05 Mei 2014 - 13:21

Ap En Gonny:

We weten dat het ontzettend zwaar is maar als we de foto's zien!!! Jeetje wat een plaatjes, zouden we bijna jaloers op worden. Genieten en afzien ligt dus ook heel dicht bij elkaar.

• 05 Mei 2014 - 19:20

Ingrid T.:

Wat een mooie foto's van een mooie dag!

• 05 Mei 2014 - 20:07

Mischa:

Hallo Willem en Peter wij hebben ook 2 nachten rond het vriespunt dus we weten hoe koud het is, wij iedere dag met die jongens 40 km zonder bergen maar wel trotr op de jongen en Denise natuurlijk, vandaag een prachtige dag gehad, nu lekker bij een boeren camping.
    Ik vind het knap hoeveel jullie fietsen wij met 40 per dag waren het al aardig zat.