2014 05 03 zaterdag, onze 16e dag - Reisverslag uit Cahors, Frankrijk van Wim Zwieten - WaarBenJij.nu 2014 05 03 zaterdag, onze 16e dag - Reisverslag uit Cahors, Frankrijk van Wim Zwieten - WaarBenJij.nu

2014 05 03 zaterdag, onze 16e dag

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

03 Mei 2014 | Frankrijk, Cahors

Rond zeven uur zijn we wakker en pakken onze spullen in. De zon schijnt en we kunnen alles inpakken op de tafel, die bij onze tenten staat.
We drinken thee, koffie en ontbijten dus. Om acht uur vertrekken we. De route loopt langs de camping richting St. Stozy, Mayrinhac-le-Francal naar Rocamadour, een afstand 22 kilometer, die we eigenlijk best snel overbruggen. We zetten onze fietsen bij de Poort van het oude stadje. We lopen het door en verbazen ons hoe dit ooit zo tegen de rotsgewand gebouwd kon worden.
We drinken lekkere koffie, kopen chocolade broodjes en baquettes en fietsen weer vrolijk verder. De zon verdwijnt langszaam maar het blijft droog. Er is net als de voorgaande dagen bijna geen wind en eerst aan het einde van de dag krijgen we wat wind uit het noorden (dus in onze rug).
Na Rocamadour gaat het echte werk beginnen: in volgorde 2 - 1,5 - 1,7 - 1,5 kilometer 7% stijging, dit binnen een afstand van 12 kilometer. Het gaat ons steeds beter af. Peter is wel veel sterker, maar ja, je rijdt deze tocht zo snel als de langzaamste.
Bij iedere stijging doe ik mijn helm af en een jasje uit. Als we afdalen doe ik dat weer aan. Afdalen blijft koud!
Wat namen van dorpjes waar we door komen: CouZou, Carlucet - hier ontmoeten we een Nederlander van bijna 70 jaar die zomaar een rondje van een paar duizend kilometer aan het fietsen is en hij doet ook een stukje oude wegen - , Montfaucon - we moeten nog inkopen doen, maar zijn pas rond half twee in dit plaatsje. We kijken bij de bakker, die uiteraard gesloten is, naar binnen. Naast de bakker zit een restaurant. Er wordt gevraagd of we wat willen. Deux baquettes et du lait, mais c'est ferme. Un moment. Hij doet de deur van de winkel open en we kunnen brood, melk, rozijnenbroodjes e.d. inkopen.
Vaillac, Labastide - hier wordt het fietsen heel leuk, want we dalen en dalen, terwijl de wind ook nog eens in onze rug blaast! St Martin de Vers (eten), Vers - we dalen nog steeds.
De zon schijnt af en toe.
We besluiten een beetje van de route af te wijken en de korste weg naar Cahors over de D653 te nemen. Het is zaterdag, geen vrachtverkeer en het lijkt redelijk rustig op de weg. De weg heeft weinig stijgingen en het lijkt dat we nog verder dalen.
Om kwart voor vier zijn we op de camping. We huren de wasmachine en de wasdroger. De mevrouw van de receptie geeft ons zeep en alle vuile was verdwijnt in de machines.
Alles is na een paar uur schoon en gedroogd. En, dat is misschien wel het belangrijkste, alles ruikt weer lekker fris.
We maken onze kant en klaar maaltijden in de toiletruimte klaar en eten het hier ook op.

Gereden: 88,4 kilometer; 5 uur en 27 minuten op het zadel, gemiddeld 16,2 kilometer en maximaal 48,4 kilometer.

• 03 Mei 2014 - 18:15

Harm En Marjan:

Goedemiddag,
    Fijn weer 2 nieuwe berichten van jullie. Ondanks het stijgen jullie elke dag toch een super aantal kilometers. Lekker droog weer en de wind in de rug. En dik over de helft. Zet hem op.

• 03 Mei 2014 - 18:23

Ans Groen:

Ik krijg het zweet al op m'n rug als ik voor de computer zit. Dat stijgen!!! Als ik jullie verslagen lees, denk ik: oh dat zou ik ook wel willen, maar het klimmen zal mij er waarschijnlijk van weerhouden. Heerlijk om iedere keer jullie belevenissen mee te maken in een luxe stoel.
    Morgenochtend gaat "het Gimpi" weer fietsen Peter, maar ja dat stelt dus weinig voor!
    Groetjes Ans (de voorzitster)

• 03 Mei 2014 - 18:24

Tiny:

Wat gaat het toch super en wat ben ik jaloers
    Zo leuk te lezen en voor ons zo,n bekende omgeving, geniet maar lekker xx

• 03 Mei 2014 - 19:06

Emma:

Lekker voor jullie dat de zon weer een beetje
    scheen vandaag het is toch veel mooier de natuur
    De fietsers hier gaan ook goed zon vandaag maar wel 12 graden
    en van nacht nachtvorst maar ze vinden het leuk
    Gr.Emma

• 03 Mei 2014 - 19:50

Ap En Gonny:

Ik heb even naar de kaart zitten kijken.
    Jullie kunnen al super trots zijn als je ziet wat een afstand er al achter jullie ligt.
    Jeetje wat een eind.
    Succes voor morgen.

• 03 Mei 2014 - 21:01

Klaas Kaars:

Met elke trap komen jullie dichterbij je eindbestemming. De berg op is afzien, maar als je boven bent is het uitzicht fantastisch. En dan komt de afdaling. Na de regen komt meestal weer zonneschijn. Ga zo door mannen. Spanje is in zicht. Ineke en Klaas.

• 03 Mei 2014 - 21:19

Betty:

Wat leuk om jullie zo uit de luie stoel te volgen.Wij zijn super trots op onze zwager peter.Zet hem op jullie komen elke dag dichter bij het eindpunt.Wij blijven jullie volgen. Groetjes jan&betty

• 03 Mei 2014 - 22:08

Joop En Willy V.d.Geest:

Geweldig mannen om jullie te kunnen volgen. In gedachten reizen we met jullie mee. Fijn dat het vandaag droog was en de wind in de rug. Ga zo door en veel groetjes.

• 03 Mei 2014 - 23:03

Reinier En Tanny:

Dag Wim en Peter,wat genieten we toch van jullie verslag we fietsen in gedachten met jullie mee.prachtig he Roccamadour en Cahor is ook mooi,jullie zien wel af zeg zo af en toe het wordt beter weer .Veel plezier weer!.
    Frankrijk is zo divers.Reinier heeft weer een paar goede dagen gehad wel verhoging van de morfine,vandaag met de camper aan de Westerschelde gestaan bij Hoedekenskerke in de buurt van Kapelle.Gr. Reinier/Tanny

• 04 Mei 2014 - 01:26

Ingrid T:

Vooral doorgaan met genieten, mannen!!

• 04 Mei 2014 - 13:16

Stineke:

Tjonge ,wat een avontuur en wat een moed om zo een fiets trip te maken, het is wel te hopen dat het weer nu eens wat beter word .En Wim het is al veel gezegd en geschreven maar wat een leuke verslagen we genieten er ook zo van .heel veel succes beide en een groet van ons .Stineke.

• 04 Mei 2014 - 20:47

San Xacobeo:

Prachtige en herkenbare verhalen. Kamperen in la Douce France. In Uzerche aan de Vezere!, in Cahors, etc. Zelf je potje koken op een eenpitter. Afzien, stijgen (10% is heel veel) de en dalen. Echte pelgrims.
    Na Cahors wordt het vlakker. In Miradoux (ben al te laat) is een heel bijzonder pelgrimsonderkomen.Bij Therese. En daarna kun je in Lescar ook overnachten in een pelgrimsgite. Scheelt toch weer een tentje opzetten. Ik hoop dat jullie de Somport nemen. Prachtige route (bij redelijk weer). En de Spaanse kant heeft ook veel te bieden: Jaca, Sanguesa, Yesa, Lumbier, Leyre en wat al niet meer....
    Ultreya!