2014 05 02 vrijdag, onze 15e dag - Reisverslag uit Uzerche, Frankrijk van Wim Zwieten - WaarBenJij.nu 2014 05 02 vrijdag, onze 15e dag - Reisverslag uit Uzerche, Frankrijk van Wim Zwieten - WaarBenJij.nu

2014 05 02 vrijdag, onze 15e dag

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

03 Mei 2014 | Frankrijk, Uzerche

Af en toe word je 's nachts wakker en deze nacht word ik vaker wakker, omdat jet streeds regent, soms hard en soms een heerlijk druilerig regentje.
Peter roept om kwart voor zeven dat het tijd is en de regent valt zachtje op het tentdoek. Ik ruim mijn spullen op en zoek mijn schoenen. Die hebben buiten de tent gestaan, ach ja.
Gisterenavond hebben we ook het brood opgegeten en als we om 8 uur op de fiets stappen is de eerste rit langs het riviertje naar het dorp Uzerche en bij de tabakswinkel blijken ze ook brood te verkopen. Pate de campagne en ham gekocht bij de slager en het pad terug naar de camping genomen. De receptie blijkt al open en we mogen hier ontbijten
Om negen uur vertrekken we echt met een flinke klim om van de camping af te komen. We zitten direct op de goede route en na een paar kilometer krijgen we onze eerste klim van de dag 3 kilometer met een stijgingspercentage tussen de 6 en 8 %. In de druilerig regen fietsen omhoog.
Bij mij is de bril beslagen, druppels erop en het zweet loopt langs mijn brillenglazen over mijn wangen.
We merken wel dat het klimmen ons steeds beter afgaat. We zoeken ieder naar onze eigen cadans om te klimmen. Peter is sterker en gaat harder en wacht tot ik ook boven ben.

De route loopt naar Espartignac, St.Jal, St.German-les-Vergnes, Donzenac ( bij de Intermache doen we ons dagelijkse inkopen, maar als we nog even wat willen kopen, blijkt dat ook deze winkel van half een tot half drie gesloten is), Ussac, Brive la Gallarde richting Cosnac - 6 kilometer klim met een percentage van 6 - 10%. In gewone fietskleren naar boven, helm af en een uur later heben we deze klim volbracht, naar Turrenne. Achteraf zien wij van verre een kasteel op een heuvel en een uur later zijn we zelf bij dit kasteel na een pittige klim van 1 kilometer met de stijgingspercentage van 8 - 9%.
Nadat we gekeken hebben in het dorpje staat ons een klimmetje te wachten. Dit is echter zo stijl dat ik het laatste stukje heb moeten lopen.
We eten nog wat voor we de laatste 17 kilometer gaan afleggen.
We dalen denk ik wel 10 kilometer af en na een kleine stijging tot besluit komen we om 5 uur aan de Municipal van het dorpje Martel.
Een windering en ongezellig, maar super goedkope camping: Eu 6,44.
's Avonds eten we in een plaatselijk restaurant een entrecote.

Als we samen op weer een fietsdag terugkijken, dan zeggen we vaak tegen elkaar, wat is het toch mooi geweest vandaag, wat hebben we weer leuke dingen meegemaakt.
En vooral: wat genieten we toch!

Gereden: 84 kilometer, op het zadel: 6 uur, gemiddeld: 13,9 kilometer, maximaal: 46,5 kilometer.