2014 05 05 maandag, onze 18e dag. - Reisverslag uit Montesquieu, Frankrijk van Wim Zwieten - WaarBenJij.nu 2014 05 05 maandag, onze 18e dag. - Reisverslag uit Montesquieu, Frankrijk van Wim Zwieten - WaarBenJij.nu

2014 05 05 maandag, onze 18e dag.

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

05 Mei 2014 | Frankrijk, Montesquieu

Als ik 's morgens uit mijn door de douw kletsnatte en nog koude tent kijk schijnt de zon net over de heuvels. Het is zeven uur. We ruimen de boel weer op/in. Zetten warm water op voor de thee en koffie en slepen de tafel en stoelen in de zon. We ontbijten heerlijk en vertrekken om half negen richting Lectoure.
Hier zien we voor het eerst in de verte de Pyreneeën met besneeuwde bergtoppen. Nog heel klein, maar in de loop van de dag(en) zullen ze steeds groter worden. Het lijkt wel of ze bij iedere trap groeien.
Gelijk een redelijk stijging en hier stoppen we om koffie te drinken, brood te kopen en ons laatste verhaaltje met foto's op waarbenjij.nu te zetten.
We rijden door het dorpje en komen langs de kerk. Normaal rijden we door maar hier staan de deuren uitnodigend wijd open. We stoppen en lopen de kerk in.
Een Santaigo wandelaarster zien we een kaarsje aansteken en in gedachten naar het kaarsje kijken. Zonder dat we iets tegen elkaar zeggen lopen we naar het gedeelte waar de kaarsjes staan en kopen ieder een kaarsje. Net als thuis waxine lichtjes aansteken.
Maar nu gebeurt er met ons alle twee iets vreemds, ver weg van huis een kaarsje aansteken roept emoties op die we zelf niet kunnen begrijpen. Met tranen in de ogen branden we het kaarsje en lopen zo de kerk uit. Vreemd, dat een kaarsje zoveel emoties los kan brengen.
We zijn gewoon een uur van slag!
De volgende plaatsen zijn Terraube, St. Puy, Castera-Verduzan Biran. Onderweg doen we in een winkel annex benzine station onze dagelijkse inkopen. Dat is maar goed ook, want we komen niets meer tegen.
De natuur is soms overweldigend mooi, maar hoe kunnen we dit nu met foto's laten zien!
De zon schijnt de hele dag pittig en als we in de middag van Le Brouilh-Monbert (hier rijden we over een landweg, die halverwege afgesloten blijkt te zijn. Toch maar doorrijden, de fietsen door een greppel gesleept en weer verder op onze route) naar l' Isle de Noe en Montesquiou fietsen. Hier staat de temperatuur op 32,5 graden.
Bedenk daarbij dat we veel stijgen en dalen, dan was dit eigenlijk een beste zware dag en we rijden dan ook rond half vier kasteel camping Le Haget op.
Een prachtige camping, waar maar twee andere gasten staan (Engelsen).
Ik val lekker in slaap in de schaduw, Peter doet zijn wasjes en we snijden ons stokbrood aan. Deze verorberen met pate en camembert en met de liter rosé, die een engelsman ons brengt.
Peter had met hem gesproken over onze Camino.
Als we dit op hebben kijken we nog even foto's en werken waarbenjij.nu bij.
Op tijd naar bed en de temperatuur is heerlijk.

Gereden: 75,5 kilometer, 4 uur en 15 minuten op het zadel, 15,5 gemiddeld en 51,9 maximaal gereden.

  • 05 Mei 2014 - 20:30

    Dick De Kuijer:

    Hoi Wim,
    ik hoorde van Piet en Jose dat je al 2 weken op weg bent, surprise voor mij!
    Stoer hoor van jou en je fietsmaatje, zeker dat jullie overnachten in een tentje..
    Het eerste gedeelte tot Tours (als jullie tenminste eenzelfde route hebben gereden), ken ik goed van een eerdere fietstrip, dit was goed te doen toch?
    Ik ben benieuwd hoe je het ervaart in de Pyreneeen en Noord Spanje, want daar liggen nog een aantal beklimmingen heb ik gelezen: zie het als uitdagingen.
    Ik ga je volgen hoor, harstikke leuk om een blog bij te houden voor de thuisblijvers.
    In augustus ga ik weer een ritje met Gerrit doen, we hebben nog 1 deel van de route naar Rome tegoed, Lindau tot Amsterdam. Als ik jou zo lees krijg ik er al zin in...
    Ondanks de inspanningen, geniet ervan, want voor het het weet is het alweer voorbij.
    Groeten van Dick
    (Wim, donderdag aanstaande mijn laatste werkdag!)

  • 05 Mei 2014 - 20:41

    Tiny:

    Wat is dit toch weer een verslag ook ik ben even van slag maar het hoort erbij als je zo,n tocht maakt en wat goed dat jullie naar binnen zijn gegaan
    Slaap maar lekker straks

  • 05 Mei 2014 - 20:43

    Harm En Marjan:

    Nou dat hoeft toch ook niet meteen 30 graden te worden, maar toch beter dan al die regen die jullie al gehad hebben. Morgen weer een fijne dag. Xx Harm en Marjan

  • 05 Mei 2014 - 20:45

    Ingrid T:

    Ontroerend en ik kan het me zo goed voorstellen.
    Geeft ook weer energie om verder te gaan.
    Hou de zakdoeken maar klaar in de Compestella.
    Slaap lekker, straks en hopelijk minder koud.

  • 05 Mei 2014 - 21:38

    Miranda:

    Knuffel en kus

  • 05 Mei 2014 - 22:08

    Paulus :

    hallo Peter en Wim
    heb alles even doorgelezen want ik lag een paar dagen achter i.v.m. mijn reisje naar de Eifel.
    er is weer heel wat gebeurd en beleefd.
    mannen ik heb diep respect voor jullie en nu de pyreneën nog.
    misschien is er wel ergens een tunneltje voor jullie gemaakt.
    wij houden jullie in de gaten

    gr Paulus

  • 05 Mei 2014 - 22:15

    Dick Spaargaren:

    Hoi Peter en Wim

    Via Annie en Ton ben ik op jullie site “waarbenjij.nu” gekomen. Met interesse lees ik vanaf dag 12 jullie reisverslag en ben niet alleen aangenaam verrast door jullie initiatief om “even” naar SdC fietsen maar ook nog eens elke dag het thuis front te trakteren op een mooi verhaal.
    Dat zal breed gewaardeerd worden mannen! Mijn complimenten.

    Nu is het wel zo dat jullie het gras voor mijn voeten weg maaien want medio juli (warmste tijd) ben ik met mijn fietsmaat het zelfde van plan. Alleen fietsen jullie als ik het goed begrijp via de route “de oude wegen” terwijl wij de St. Jacobs fietsroute gaan nemen.
    Het uiteindelijke doel is het zelfde. Een mooie, fysiek zware fietstocht naar Santiago de Compostella.

    Van zelfsprekend wens ik jullie een succesvolle finish daar in SdC en blijf ons verrassen met mooie foto's en verhalen.

    Groet Dick Spaargaren

  • 05 Mei 2014 - 22:26

    Stineke :

    Hoi Wim en Peter,
    Tja mannen wat een reis en wat een mooi verslag weer ,diepe buiging en petje af .
    Veel succes en groeten van ons ,Jaap en Stineke.

  • 05 Mei 2014 - 22:45

    Marouscha:

    Moooooi Pap! Ben blij dat jullie zo genieten. Mis je x

  • 06 Mei 2014 - 00:37

    Trudy:

    Peter en Wim
    Wat hebben jullie iedere dag een mooi verslag, we genieten ervan.
    gelukkig wordt het weer beter. Jullie staan vroeg op, de morgenstond heeft goud in de mond!
    groetjes Jan en Trudy

  • 06 Mei 2014 - 12:27

    Klaas:

    In gedachten fiets ik met jullie mee! Wat herkenbaar allemaal.

  • 06 Mei 2014 - 16:45

    Nanda:

    Wat een prachtig verhaal weer! De familie is sportief bezig, Mischa en Denise met de kids op de fiets en ik ga, in augustus, met mijn vader de zuiderzeeroute fietsen.. Volgens mij steekt u wat familieleden aan.. Heel veel plezier en geniet van het live uitzicht, ik doe het via de foto's in de verslagen!

  • 07 Mei 2014 - 22:07

    Joop En Willy:

    Stoere bikkels, ontroerd door een kaarsje!! Fiets ze lekker, wij denken aan jullie. Joop en Willy

  • 10 Mei 2014 - 12:13

    Silvia:

    Wat een ervaring en er komen (onverwachts) emoties naar boven. Erg mooi....
    Ik blijf jullie volgen. Goede reis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim

Als lange tochten fietsen je passie is, dan hoort een keer fietsen naar Santiago de Compostela daar bij!

Actief sinds 14 April 2014
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 14586

Voorgaande reizen:

18 April 2014 - 21 Mei 2014

Op weg naar Santiago de Compostella 2014

Landen bezocht: