2014 04 28 maandag, onze 11e dag. - Reisverslag uit La Châtre, Frankrijk van Wim Zwieten - WaarBenJij.nu 2014 04 28 maandag, onze 11e dag. - Reisverslag uit La Châtre, Frankrijk van Wim Zwieten - WaarBenJij.nu

2014 04 28 maandag, onze 11e dag.

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

28 April 2014 | Frankrijk, La Châtre

Om zeven uur word ik door Peter gewekt, die in tegenstelling tot thuis nu niet al om vier uur wakker is, maar gewoon tot zes uur heeft geslapen. 's Nachts is de temperatuur redelijk, de wind is gaan liggen en we hebben lekker geslapen.
Vandaag lijkt het redelijk vlak en we willen ongeveer 100 kilometer fietsen.
Om kwart over acht vertrekken we en we rijden bij Challuy-Bourg al snel langs een jaagdpad en komen bij het Aquaduct in Le Guetin. Het kanaal loopt met een flink verval over de rivier de Allier heen. Ongelovelijk knap gemaakt en zo zien we steeds staaltje van vakmanschap als het gaat over het vervoer over water via een rivier en het gebruik maken van tal van Ecluses (sluizen).
Door Apremont sur Allier, dit is een prachtig dorpje dat er nog zo uit ziet als in de tijd van Napoleon, met een prachtig kasteel/landhuis. Door naar Snancoins. Het weer is wisselvallig. We merken dat als ik net mijn regenpak aan heb, dat het dan droog wordt, daarom hou ik het regenpak maar aan en ja, het blijft redelijk droog. Net na Neuilly-en-Dun, waar we koffie drinken, ontmoeten we een echtpaar uit Den Helder, die naar Nederland fietsen.
We rijden richting Vernais en we zien een wandelaar. Goede middag - in het Nederlands worden we teruggegroet - ook op weg naar Compostella? Nee hoor ik ben gewoon even een weekje aan het wandelen! Weer geen echte Compostella wandelaar wandelend ontmoet!
Na Charenton voel ik een hobbel in mijn achterwiel en ik wil er een beetje lucht uit laten lopen, maar mijn ventiel schiet eruit en is in het hoge gras niet meer te vinden. De reserveband, die ik uit mijn mountainbike tasje gehaald heb en ie daar als jaren in zat blijkt van een verkeerde maat en er zit ook geen ventiel in. Lekker voorbereid, ja stom ik weet het!
Bij franse mensen aangebeld, maar niemand heeft een fiets en zij weten in de omgeving - we zitten midden in het platte land - ook niemand die fietst! Een fietsenmaker in de omgeving? Je ne sais pas! Lekker.
De reserve fietsband van Peter, doen we er gekronkeld is en pompen de band een beetje op. De grote tassen doen we voor en de kleine tassen achter, om het gewicht op het achterwiel te beperken.
In St.Amand-Montrond is een fietsenwinkel, maar deze is 's maandags gesloten, aldus een meneer, die voor een Le Clerc supermache stond.
Peter heeft een subliem idee. In deze winkel verkopen ze ook vast banden! Inderdaad een nieuwe band gekocht en twee binnenbanden. Band erom gelegd en ja hoor een van de nieuwe reserve banden is lek. Wiel weer uit de fiets en andere binnenband er in. Ik kan weer fietsen zonder de spanning, dat de band eraf loopt.
Intussen is het halfvijf en we hebben 75 kilometer gefietst, dat was niet ons plan. Moe zijn we niet echt en we besluiten door te fietsen. Bouzais (even wat eten) en dan raken we het spoor bijster: een fietsstikker van Compostella, die we nu steeds vaker op lantaarnpalen, bomen e.d. zien, stuurt ons, eerder dan we zelf dachten rechtsaf. We dalen flink en aan het einde van de weg blijkt dat deze doodloopt. Wat we wel gezien hebben is een wandelstikker, die door het bos leidt. We gaan niet die hele berg weer opklimmen en we besluiten de voetgangersstikkers te gaan volgen. Over een glibberig pad, soms lopen, dan weer fietsen gaan we dwars door een bos heen. Op de vraag van Peter of ik wist waar we zijn, kan ik alleen maar zeggen dat de wandelaars ook naar het zuiden gaan. Als we na 3 - 4 kilometers uit het bos komen rijden we maar naar het zuiden. Op de eerste en de beste kruising kunnen we onze eigen routeboek weer volgen. Ardernais, Le Chatelet - wat doen we langs de D-weg of via de beschreven route? We nemen de D-weg omdat we denken dat dit sneller gaat en om 8 uur zijn we eindelijk bij de camping.
FERME - dat meen je niet. Terug het dorp in, waar een kroeg open is. De dame van de kroeg komt ons tegemoet. Spreekt engels en stuurt ons naar het enige hotel van het dorp. Merci en au revoir, maar drie minuten later staan we al weer voor haar neus. Het hotel is gesloten.
Dan stuurt ze ons naar het Paradijs, ja zo heet het kleine net buiten het dorp gelegen kasteeltje van een Nederlandse hotelier. Zijn vrouw is jarig en allemaal Nederlandse gasten zijn er. Wij kunnen bij hem overnachten. Hij brengt ons wat franse kazen, pate en stokbrood en daar konden we ons maal best mee doen.
Heerlijk douchen, dagboek bijwerken en naar bed.
En morgen om negen uur heerlijk ontbijten. We zijn benieuwd.

Gereden: 121,2 kilometer. We hebben intussen meer dan 1.000 kilometer gefietst. Op het zadel 6 uur en 55 minuten. Gemiddeld 17,5 kilometer en een maximum van 43 kilometer is gereden.

• 28 April 2014 - 22:36

Mischa:

Prachtig verhaal, fietsen over een wandelpad in heuvelachtig gebied is niet echt handig Willem.
    Wel weer een mooie avonturen dag!

• 28 April 2014 - 22:38

Nanda:

Oh oh, wat een verhaal, kan me even voorstellen dat de moed jullie in de schoenen zakte met de banden en het bosverhaal..maar gelukkig weer een slaapplaats gevonden en ach het is wel weer een avontuurlijke dag geweest. Slaap lekker!

• 28 April 2014 - 22:43

Frans Greve:

Mannen,
    Wat een bijzonder verhaal. Pech blijft onvoorspelbaar. Goed opgelost! Wat een goed idee om banden bij de plaatselijke HEMA te kopen. Echt Super.
    Veel succes en ben hartstikke jaloers.
    Groet.
    Frans / Tieke

• 28 April 2014 - 22:43

Harm En Marjan:

Lieve mannen, wat een verhaal weer. Wim dat hadden wij niet van je verwacht dat je niet een nieuwe reserveband gekocht had, maar je bent er zelf het meest mee gestraft. Kanjers zijn jullie om zoveel kilometers te rijden op 1 dag. Morgen weer een hele goede dag gewenst.
    Harm en Marjan

• 28 April 2014 - 23:02

Stineke:

Is dit allemaal echt ,het lijkt wel een verhaal uit een boek ,jullie maken wat mee he. maar... lekker slapen en morgen gezond weer op .

• 28 April 2014 - 23:40

Jozua En Marouscha:

Gelukkig voor het donker het bos weer uit ;)) liefs uit Hoofddorp

• 29 April 2014 - 07:56

Ingrid T.:

Wat een spannend avontuur maken jullie ervan!
    En steeds komt alles gelukkig weer goed!
    Succes maar weer en ik ben al benieuwd naar het volgende verhaal.

• 29 April 2014 - 16:36

Willem En Jet:

Oh man, wat ik ben ik blij dat ik dit allemaal lekker achter mijn laptop zit te lezen! Maar...jullie spelen wel de hoofdrol in je eigen tv-serie. Mooi dat alles zo uitgebreid voor de thuisblijvers wordt vastgelegd. Kunnen we op afstand meegenieten. Morgen deel 12...spannend!

• 29 April 2014 - 18:53

Trudy Andrea En Thea:

We hebben zojuist jullie spannende verhaal gelezen. Een goede fiets is wel wat waard. Wel mooi dat jullie uiteindelijk een mooie slaapplek hebben gevonden via via... Weet dat jullie van harte welkom zijn bij de bijenkorfwoning van onze 90 jarige geëmigreerde oom Robert Uijttewaal van ons in
    Cestas . Dit is vlakbij Bordeaux (30 km)
    Adres: 3, chemin de la Matrasse,
    Les Fleurs d"ajoncs
    33610 Cestas in La France.
    Nog een boeiende voortzetting van de reis. Lieve groet van ons uit Aalsmeer.

• 29 April 2014 - 20:22

Bas:

Ben weer helemaal bij na het lezen van jullie dagverslagen. Ben ook weer helemaal blij na het lezen! Geweldige verhalen, mooie avonturen, enigszins jaloers ook ;-) Nog veel plezier de komende kilometers!

• 29 April 2014 - 22:13

Bas En Maud :

Leuk om je levendige verslagen te kunnen lezen. En respect hoor!
    Van Mischa hoorden we dat deze dag pittig was geweest. Het stokbrood, de Franse kaas en paté zullen vast heerlijk hebben gesmaakt en het bed vast zalig hebben aangevoeld.

• 30 April 2014 - 17:14

Ton:

Wat een belevenis op deze tocht naar Santiago de Compostela en dat pas op de helft, wat voor verrassingen staan er nog te wachten. Lekke banden gebroken kettingen ( sterke benen Peter) het zijn verhalen die er bij horen voor later.
    Het weer ook nog wisselvallig maar dat zal de komende weken wel veranderen.
    Jongens, heel veel fiets plezier en de verhalen wat jullie elke dag meemaken (mooie en minder mooie momenten) kijken wij elke dag naar uit.